Kevätkevennys

Kevät herättelee monet tarkastelemaan omaa oloaan ja jaksamistaan. Niin minutkin. Kiloja on kertynyt joulun jälkeen pikku hiljaa valitettavan monta. Olo on ollut väsynyt. Sokeriset herkut ja vaaleat leivät ovat hiipineet yhä suurempaan rooliin ruokavaliossa. Tekee mieli mussuttaa jotakin koko ajan.

Pikkuhiljaa on tullut tarve hienosäätää elämäntapoja. Reippaan liikunnan viriteleminen vuosien jälkeen on oma juttunsa, mutta nyt keskityn ruokavalion keventämiseen.

Päätin jättää lihan, sokeriherkut, vaalean viljan ja kahvinkin maaliskuuksi pois. Ok, pääsiäinen on kuun lopussa ja silloin suku kokoontuu. Sinne asti on tavoite keventää.

Free_images_good-food-Fleur_SuijtenEn ole varsinaisesti paastolla tai detox-kuurilla, mutta hiukan samantapaisia vaikutuksia ajattelen olevan tällä kokeilulla.

Ravitsemusasiantuntijat ovat olleet varsin pidättyväisiä suosittelemaan paastoja tai detox-kuureja. Kuten Helsingin Sanomien haastattelemat asiantuntijat toteavat,  lyhytaikaisella ruokailutapojen muutoksella ei ole merkitystä terveydelle. Ruoasta pidättäytymistä saattaa seurata mässäilyä, jolloin paino alkaa helposti jojoilla. Tämä ei tietenkään ole terveydelle eduksi.

Entä jos paasto tapahtuu säännöllisesti pätkittäin esimerkiksi muutamana päivänä kuukaudessa? Ainakin tässä Hesarin tiedepalstalla uutisoidussa jutussa kerrotaan hiirillä ja ihmisillä tehdyistä paastoamiskokeista. Niissä muun muassa hiirien muisti parani ja ihmisten riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin pieneni pätkäpaastoamisen myötä.

En ole laajemmin perehtynyt alan tutkimustuloksiin, joten en osaa ottaa kantaa paaston suoranaisista terveysvaikutuksista. Oman kokemuksen mukaan kevennyskuuri tai paasto kuitenkin buustaa terveellisempiin ruokailutapoihin.

freeimages_healthy-gulay-michael_lorenzo.jpg

Aluksi kevätkevennykseni tavoitteena oli ainoastaan piristää oloa. Kun aloin pohtia asiaa tarkemmin, löysin paljonkin hyviä syitä keventämiskuukaudelle. Olen aiemmin paastonnut ja niiden kokemusten mukaan:

  • mussutushimot vähenevät
  • makuaisti herkistyy ja eri maut erottuvat selvemmin
  • kiinnittää enemmän huomiota siihen mitä syö ja juo. Kupillinen kahvia tehoaa siinä missä ennen neljä kuppia.
  • iho heleytyy
  • väsymys vähenee
  • terveellisemmällä linjalla on helpompi jatkaa kuurin jälkeen
  • lisäksi tulee mietittyä muitakin proteiinin lähteitä kuin liha, johon helposti turvautuu. On hyvä tilaisuus oppia laittamaan papu- ja linssiruokia.

Nyt keventämiskuukauden alussa olen joutunut hiukan säätämään ruokamäärän kanssa. Kasvispainotteista ruokaa täytyy syödä enemmän, ettei ole koko ajan nälkä.wp-1456987471737.jpeg

Nuppia kiristää todella pahasti kahvista luopuminen, eikä teen lipittäminen tunnu korvaavan sitä millään. Kaivelin kaapin perukoilta vahvimman vihreän ”gunpowder” teen käyttöön ja hiukan se lievittää oloa.

Rennolla mielellä kuitenkin mennään. Ei ole tarkoitus tehdä tästä elämää vakavampaa asiaa. Ajattelin kertoilla kuukauden lopulla millainen on olo ja fiilikset silloin!

 

Kuvat:
Müslikuppi: Freeimages.com. Fleur Suijten: good food
Salaattiannos: Freeimages.com. michael lorenzo: Healthy gualy.
Gunpowder -tee: Virpi Hirvensalo

 

Mainokset

9 thoughts on “Kevätkevennys

  1. Vähän samoja fiiliksiä täälläkin…kahvista luopuisin milloin vain, jos voisin, mutta todella rajut vieroitusoireet estävät sen. Valkoisesta sokerista ja -viljasta luovuin jo pari vuotta sitten lähes kokonaan – enkä ole niitä kaivannut, olo on paljon parempi, eikä makeanhimokaan vaivaa enää samalla tavalla. Mussutuksen halua se ei kuitenkaan poistanut, joten viime aikoina olen yrittänyt tehdä itselleni iltaisin ison satsin vihannessuikaleita, vähän juuston korvketta ja jogurttidippiä. Hyvin uppoaa – ja samalla tulee syötyä enemmän kasviksia, yhden hengen taloudessa se kun tuppaa jäämään usein liian vähiin.

    Liked by 1 henkilö

    1. Tuossa olisiä minullekin tavoitetta, lopettaa valkoinen vilja ja sokeri kokonaan. Käytätkö hunajaa? Vihannesdippi on kyllä hyvää! Ja lapsistakin on hauska dipata. Iloista loppuviikkoa, Signe!

      Tykkää

      1. Kannattaa ainakin kokeilla, sitä ei etukäteen uskoisi, millainen ero on olotiloissa! Käytän kyllä hunajaa joskus, ja jos jotain makeuttaa, niin hunajan lisäksi käytän vaahterasiirappia tai kookossokeria. En siis jättänyt kaikkea sokeria pois, vain täysin valkoisen sokerin ja valkoisen vehnän, sekä leivän. Viljatuotteita syön kyllä muutoin, puuroa, mysliä ja täysjyväpastaa kuluu päivittäin. Ai niin, makeanhimoni (olin ennen oikea sokerihiiri, joka söi tonnitolkulla herkkuja) alkoi talttua jo silloin, kun aloin minimoida kaikkia ulkoisesti käytettäviä kemikaaleja elämästäni. En olisi ikinä uskonut, kosmetiikan ja siivousaineiden suurkuluttaja kun olin pienestä pitäen, miten paljon ne vaikuttavat elimistön toimintoihin.

        Liked by 1 henkilö

      2. Tosi mielenkiintoista! Oma olotila on ollut jo nyt pari päivää tavallista virkeämpi. Jos tämä linja jatkuu, niin voin uskoa että se johtuu ruokavalion muutoksesta, eikä ole puhdasta sattumaa. Tuo kemikaalijuttu kuulostaa aika yllättävältä. Mutta hienoa että se on auttanut sinua. Pyrin käyttämään luonnonkosmetiikkaa ja toisinaan omatekoisia, mutta niissäkin olisi vähentämisen varaa kyllä.

        Tykkää

  2. En miekään miksikään ituhipiksi ole vielä heittäytynyt, omatekoista kosmetiikkaa ja meikkituotteita käytän jokseenkin samassa määrin, kuin ennenkin. Mutta ero tosiaan on ollut hämmästyttävä, toivon vain, että olisin tiennyt tämän jo 25 vuotta sitten…

    Liked by 1 henkilö

    1. 5:2 on varmasti hyvä tai olen lukenut, että jotkut pitävät yhden paastopäivän viikossa. Mikähän olisi paras viikonpäivä siihen?

      Jotakin pätkäpaastoa voisi kyllä jatkossa kokeilla. Saas nähdä mitkä ovat fiilikset heti tämän kevennyskuukauden jälkeen. Josko vaikka silloin heti tai sitten kesällä. Hei, silloinhan voisi pitää villikasvispäivän kerran viikossa!

      Liked by 1 henkilö

      1. Noita on erilaisia hyviä malleja. Kun keho oppii sen rytmin, niin siitä ei ole edes vaikeaa pitää kiinni. Alkuvaihe voi kyllä tehdä hiukan tiukkaa 🙂 Leppoisaa sunnuntai-iltaa!

        Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s